Mere end 100 undervisere, studerende, internationale koordinatorer, adjunkter og enkelte andre var samlet til en dag med fokus på kulturforståelse og global dannelse i undervisning af børn og unge.

Find inspiration, guldkorn og links fra de 6 workshops til din undervisning her.

”Med konferencen fik vi givet ny viden, inspiration og konkrete redskaber til undervisere i folkeskolen, på efterskoler og højskoler, så endnu flere unge får redskaber til at begå sig i en global verden. Der står i læreplanerne, at de unge skal styrke den interkulturelle forståelse, men hvad er det egentlig for noget, og hvordan gør vi det i praksis. Det var fantastisk at opleve, hvor stærkt vi står på den scene. Jeg er samtidig stolt af, at vi lykkes at skabe et så attraktivt program, så der måtte oprettes venteliste,” siger Ulrik Wehner, generalsekretær for AFS Interkultur.

Konferencen henvendte sig til lærere i grundskoler (udskoling), efterskolelærere, højskolelærere og lærerstuderende.

Førende forskere på besøg
Konferencen havde besøg af to af Danmarks førende forskere inden for området kulturforståelse: Iben Jensen, professor ved Aalborg Institut og Claus Haas, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Læring. Iben Jensen kommer her med sit bud på, hvorfor der var så stor interesse for at deltage: ”Konferencen tilbød både teoretiske og praktiske bud på, hvordan lærere kan forstå og tilrettelægge undervisning som kan skabe global dannelse.” Hun uddyber: ”Undervisning i global dannelse er et aktivt skridt til at løse komplekse globale problematikker. Samtidig er global dannelse en forudsætning for arbejde i internationale virksomheder i ind- og udland. Danske undervisningsinstitutioner har i dag unikke muligheder for at inddrage globale stemmer, både ved at inddrage herboende med familier og erfaringer fra udlandet og ved at udnytte IT og sociale medier.”

Hvorfor er interkulturelle kompetencer vigtigt for lærere?
VIA University College i Aarhus, der uddanner lærere, er en af uddannelsesinstitutionerne, der viste stor interesse for konferencen.  ”Sproglærere har brug for at være bevidst om deres egne interkulturelle kompetencer for at kunne hjælpe deres elever til at udvikle disse vigtige kompetencer, så de kan fungere i en globaliseret verden,” udtaler Karen Lassen Bruntt, lektor i engelsk på læreruddannelsen. På grund af den store interesse afholdte to erfarne frivillige, Kasper Jepsen og Sine Primdal en workshop for 90 af VIA’s lærerstuderende dagen efter konferencen.

Øvelser til undervisningen
På konferencen kunne deltagerne vælge 2 ud af 6 workshops. Her delte erfarne praktikere fra andre skoler og foreninger ud af deres erfaringer med konkrete undervisningsforløb og øvelser, der skaber interkulturel læring og global dannelse. Der blev afholdt workshops af Mundu – center for global dannelse, Den Internationale Højskole og projektet Det Flyvende Tæppe, der har modtaget Den Europæiske Sprogpris og AFS afholdte to workshops. Flakkebjerg Efterskoles workshop blev desværre aflyst pga. sygdom.

Læs mere om de 6 workshops her.
Bliv klogere på oplægsholderne her.

Konferencen havde også besøg af 9 unge europæiske frivillige (EVS’ere), der er i Danmark for at træne andre unge i interkulturel læring på Brenderup Højskole, Odder Højskole, Egå Ungdomshøjskole, Eisbjerghus efterskole og Ranum efterskole. Da de unge lige var ankommet til Danmark fik vi hjælp til at oversætte fra 3 seje frivillige fra Aarhus: Lise Kragh Jensen, Carina Kjølby Skalshøi og Leslie Höft.

Se hele programmet her.

Tak til alle for at bidrage til en fantastisk dag.

Teorier og modeller om interkulturel læring

Læs mere