Mit navn er Maria Hindborg Nielsen og for tre måneder siden besluttede jeg mig for at rejse 12.000 km væk fra Danmark til Sydafrika. Jeg havde lige afsluttet min studentereksamen denne sommer, og havde i lang tid gerne villet ud og opleve verden. Jeg ville gerne dele mine oplevelse med andre unge og betale en rimelig pris for mit ophold. Jeg begyndte at søge efter frivilligt arbejde i udlandet, og der stødte jeg ind i AFS Danmark, som der samarbejder med GVI.

Jeg mødte de andre frivillige i Hoedspruit lufthavn. Her blev vi hentet af en af guiderne og blev kørt hen til campen Karongwe (en camp af organisationen GVI) i Limpopo, hvor vi blev indlogeret. Campen ligger midt ude naturen ved reservatet, omkranset af en bjergkæde kaldet Dragons back. Første dag vi kørte ud i reservatet var fantastisk. Vi fik en safaritur, og var så heldige at se løver den første dag, bl.a så vi den gravide hunløve som ventede unger. Det var en fed oplevelse at køre i en åben jeep med vind i håret. Jeg tænkte at det kunne man hurtigt vænne sig til.

Vores camp lå i reservatet Karongwe, og vi var derfor omgivet af naturen. Det var  ikke usædvanligt at få besøg af gnuer, bavianer, zebraer, giraffer og ikke mindst elefanter på campen. Min vildeste oplevelse var en aften, hvor vi sad udenfor og snakkede. Vi fik besked på at gå indenfor, fordi nogle havde set elefanter nær vores camp. Mig og nogle andre gik ind på mit værelse, og på den anden side af ruden stod en 2,5 meter høj hanelefant og rystede et marulatræ. Det var klart en af de vildeste oplevelser.

Hver uge kommer der nye frivillige og vi bliver delt op i to hold. Hver dag, to gange om dagen, kører begge hold ud til reservatet i åbne jeeps, hvor man typisk 2/3 gange kører ud og oplever de vilde dyr og 1/3 gange arbejder i reservatet. Udover at man nogle gange arbejder ude i reservatet, hvor man bl.a. klipper grene og rydder op, deles man også om forskellige opgaver før og under turen. Opgaver som f.eks. at tjekke bilens dæk for luft, tørre bilen af, koge vand til kaffe og te, sidde med kortet, holde telemen og skrive data. Når vi kører ud, bruger vi telemen til at finde geparderne og løverne. Det fungerer ved at én af geparderne og hanløven har en chip, hvis signal vi kan opspore med telemen. Vi skriver derefter data ned for dyrene. Udover løver og geparder, har jeg også oplevet dyr som bl.a. zebraer, næsehorn, flodheste, elefanter, gnuer, impalaer, vortesvin, leoparder, hyæner, bøfler, giraffer, krokodiller, aber og selvfølge en masse af Afrikas fugle.

En af de ture jeg husker bedst er en eftermiddag, hvor vi var ude at køre i reservatet og pludselig stopper vi efter et kvarter. Her ser vi en hunleopard som hænger i et træ og kigger på os fra få meters afstand. Det var ret vildt, og ses ikke så tit. Faktisk har jeg kun set leoparder tre gange i de to måneder jeg var i Sydafrika. Et andet dyr jeg var vild med var hanløven Sabbie. Jeg husker én dag, hvor vi havde brugt lang tid på at forsøge at spore ham, og pludselig kommer han gående langs bilen. En anden dag var vi på vej hjem fra en afrikansk pub, og da vi skulle hjem gennem reservatet, var vejen blokeret. Sabbie har simpelthen valgt at ligge sig midt ude på grusstien og hans fire sønner lå ude i siden. Vi blev nød til at vente med at køre. Imens nyder vi selvfølgelig synet af dem tæt på. En anden gang vandrede elefanter vandret rundt om bilen, og den var få centimeter fra at røre mig med dens snabel. Det er det jeg elsker mest, at opleve dyrene så tæt på, og jeg kunne forsætte med at fortælle om mine oplevelser.

Noget andet som gør oplevelsen helt perfekt, er de mennesker man deler oplevelserne med. På campen var vi omkring 13-18 frivillige og 6-8 staf-medlemmer, da der hele tiden var nye folk der kom til og andre der forlod campen. Vi var en blandet gruppe af frivillige, af blandet aldre, hvor nogle bl.a. kom fra England, Canada, Schweitz, Italien, Irland, USA, Brasilien, Skotland, Australien, Sverige… Vi skiftes alle til at lave mad. Ca. en gang om ugen er man sammen med en anden frivillig på det de kalder for ”Baseday”, hvor man er på campen en hel dag. Her gør man sammen rent om morgenen og sørger for at lave frokost og aftensmad til de andre. Vi sidder sammen og spiser frokost og aftensmad, og hygger, snakker, drikker, læser, spiller kort, volleyball eller andet. Nogle gange kunne det være fedt at komme lidt væk fra campen og se noget andet. To dage hver anden uge, havde man mulighed for at tage ud på Community-day. Her tog man ud i samfundet og lavede frivilligt arbejde. Vi tog hen til den lokale high school, hvor vi fik lov til at hjælpe med undervisningen, lære eleverne om kulturer, miljø og pubertet, og senere spille boldspil med dem. Desuden tog vi også til en form for dagpleje, det de kalder et day-care-center, hvor vi malede deres hus og hilste på de små dagplejebørn, som optrådte for os.

Man har én gang om ugen mulighed for at shoppe/handle snacks, drikkevarer, souvenirs, tøj, og spise brunch og frokost på en af de lokale restauranter i Hoedspruit sammen med de andre frivillige. En af dagene tog vi hen i en krybdyrs Zoo, hvor vi så krokodiller, kobra, slanger, fugle, edderkopper, firben, kamæleoner, fugle mfl., hvor jeg bl.a fik lov til at holde en slange.

Hver søndag havde man fri, og her tog vi bl.a til Kruger national park, som er en kæmpe stor national park, som minder om vores reservat, bare større. Der er der bl.a. mulighed for at se vilde hunde, som ikke findes i vores eget reservat. Jeg husker, da vi så en hyæne for første gang krydse vejen. Indtil da havde vi kun hørt dem hyle om aften på campen. En anden søndag tog vi på en panorama rute, hvor vi stoppede ved nationalparker, hvor vi så en masse vandfald og klipper. Udsigten var fantastisk. Vi tog også til en turistby, Graskop, som er kendt for sit pandekagehus, hvor de servere måske verdens bedste pandekager.

En gang om måneden stod den på typisk Afrikansk mad, som Staf-medlemmerne stod for. Én dag hver anden ugen, typisk fredag eller lørdag, tænder vi bål og griller. Vi hører musik, danser, synger, hygger, bånder, griller skumfiduser og drikker rundt om bålet. Vi har det altid mega hyggeligt. De andre fredage eller lørdage, tager vi ud til en lokal restaurant med bar, hvor der nogle gange er karaoke. En anden gang tog vi ud til en restaurant, hvor vi badede i en pool og drak drinks med -og uden alkohol. Vi fandt hurtigt ud af, at vi ikke behøver at drikke, eller at være på mobilen for at have det sjovt. Vi kan være 100% os selv, og da vi netop kommer fra forskellige lande med anderledes kulturer, har vi så meget forskelligt at snakke om. Vi havde det lidt som om, vi var ”One big Family”. Når man bor sammen med andre i længere tid, knytter man bånd med folk. De andre blev mine brødre og søstre i de to måneder jeg var i Afrika. Der var utrolig stort sammenhold, alle kunne snakke sammen og respektere hinanden.

At tage til Afrika har helt sikkert været den bedste oplevelse og bedste beslutning jeg har truffet. Det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke blev der længere tid. Jeg var dog så heldig at se de kun 5-6 uger gamle nyfødte løveunger, få dage inden jeg rejste. Vi så den gravide hunløve første dag, og at se hendes nyfødte unger var en unik oplevelse.

Mit ophold i Sydafrika var fantastik, og det er bestemt ikke sidste gang jeg besøger landet. Det er fedt at man har fået venner på tværs af landegrænser. Jeg har allerede planer om at besøge en fra Skotland allerede til sommer, og har også snakket med en fra Paris om at mødes igen.